Sony Xperia Xperia 1 IV / 256 GB /

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Xperia 1 IV / 256 GB / op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Sebas 21-09-2023

Zeer volledige smartphone

De Sony Xperia 1 V ziet er premium uit, het lange design ben ik al gewend van de Sony Xperia 5 II en deze is net iets breder en langer. Verder zijn de zij- en achterkant nu voorzien van een ribbelige structuur zodat je meer grip hebt.

Op de achterzijde zit voor mij het meest interessante, de nieuwe lenzen. Beginnend met de 16 mm ultragroothoeklens, de 24 mm groethoeklens en de 85/125 telelens. Die laatste ziet er spannend uit en heeft optische zoom.

De installatie was erg eenvoudig. Mijn huidige smartphone kon ik met een kabel verbinden met de Xperia 1 V en door duidelijke instructies werd de installatie eigenlijk automatisch uitgevoerd. Alle apps werden geïnstalleerd en zelfs de snelkoppelingen van Chrome werden daarin meegenomen. Na het bijwerken van alle apps, installeren van de nieuwe update en daarna even opnieuw opstarten kon ik aan de slag.

Sony heeft altijd de energie besparende instellingen aan staan voor het beeldscherm. Deze heb ik gelijk ingesteld op de makermodus gezet, waardoor de kleuren er meer uitspringen en het scherm echt tot zijn recht komt. Het OLED scherm doet zijn werk en de beelden van de bekende streaming diensten komen mooi tot leven.

Tijdens het kijken van films en series valt ook meteen op dat de speakers een upgrade hebben gehad. Het geluid kan voor een smartphone echt hard en blijft zuiver.

Ook het luisteren van muziek is erg fijn, tijdens het thuiswerken heb ik vaak muziek aan staan en met de Xperia 1 V gaat de kwaliteit er mooi op vooruit.

De camera bevalt mij tot nu toe erg goed. De photography Pro app is nu de standaard app geworden en daar ben ik erg blij mee. In deze app kan je de basic of auto settings aanzetten maar is het ook mogelijk om zelf de instellingen volledig over te nemen door gebruik te maken van de MR, M, S of P stand.

Verder is de app er zelf op vooruit gegaan en kan je door in te zoomen automatisch gebruik van de verschillende lenzen, waar je eerst nog handmatig moest switchen tussen de lenzen.

Al met al erg enthousiast!

Pluspunten

• 4K Oled scherm
  • Eye auto focus
  • Speakers, hard en zuiver geluid
  • Camera app, veel mogelijkheden
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Hoge prijs, maar inmiddels al iets lager
  • Geen lader (wel goed voor het milieu)

Denisa 13-09-2022

Top toestel

Na ruim 5 jaar was het tijd voor een nieuwe telefoon. Ik ben altijd een trouwe fan geweest van een ander merk, dus het was best een stap om over te stappen op een Sony toestel.

Het toestel is iets groter dan mijn oude toestel dus ik heb af en toe nog wel wat moeite met het vasthouden van de telefoon. Het is een groot toestel en deze stop je ook niet gemakkelijk in een kleine handtas. Ik heb nu een hoesje met telefoonkoord gekocht zodat ik ‘m toch gemakkelijk mee kan nemen tijdens het uitlaten van de hond bijvoorbeeld. Ik zie nog wel graag dat het assortiment aan hoesjes en telefoonaccessoires nog wat uitgebreider wordt.

Ik ben niet heel erg thuis in de technische kant van het toestel, dat interesseert mij verder weinig dus ik heb puur gekeken naar het gebruiksgemak. Ik gebruik mijn telefoon ook voor werk en maak dus veel gebruik van mijn mobiele telefoon op 1 dag. Tot nu toe ben ik zeker niet ontevreden: de batterij gaat lang mee en de telefoon laadt snel op. De telefoon kan soms wel wat snel warm worden bij intensief gebruik dus ik hoop dat daar in de toekomst nog wel een oplossing voor komt.

Verder gebruik ik mijn telefoon voor het luisteren naar podasts en muziek. Er komt een mooi geluid uit de telefoon en ook over de camera ben ik erg te spreken. Ook in het donker maakt de telefoon prachtige foto’s! Er zijn nog vele opties middels de pro modus om nog betere foto’s te maken met de telefoon. Hier ga ik me de komende periode nog meer in verdiepen en mee ‘spelen’. Filmpjes kijken op mijn telefoon is ook top: ik heb haarscherp beeld.

Pluspunten

• geluid en beeld
  • camera
  • batterij

Minpunten

• prijs
  • formaat

Puppeke 13-09-2022

High-end met bijbehorend prijskaartje

De Xperia 1 IV heeft een strak design waarbij luxe materialen zijn gebruikt voor de constructie. Hierdoor voelt hij zeer degelijk en kostbaar aan. Het scherm is haarscherp en de 120 Hz ververssnelheid merk je duidelijk tijdens het scrollen. De telefoon is uiteraard snel, wat ook te verwachten valt voor dit segment. Met de UI van Sony is het af en toe een beetje wennen, zeker als je van de concurrent komt. Sony levert een aantal premium apps mee zoals de Photo Pro, Cinema Pro, Video Pro en Music Pro. Deze apps geven je uitgebreide instelmogelijkheden waardoor je onder andere foto's en video's verder kan finetunen. Mocht je voor de uitgebreide instellingen gaan, wordt het uiteraard wel een minder 'point-and-shoot' model. De camera maakt prachtige foto's en de video's zijn, ook in donkere omstandigheden, zeer goed te noemen. Verder is het toestel voorzien van Qi, NFC en zelfs een battery share function waarmee je andere Qi-ondersteunende apparaten kan opladen. Zelfs, een 3.5mm jack is aanwezig waardoor je niet voor alles een verloopstekker nodig hebt. Deze luxe zorgt ervoor dat de prijs fors is te noemen. Dit is uiteraard meteen ook het grootste nadeel voor de meeste mensen; hoewel de telefoon zeker een aanrader is, vind ik de prijs fors en kan mij voorstellen dat veel mensen dit niet aan een telefoon uit willen geven. Mocht je het geld ervoor over hebben, heb je een zeer luxe telefoon met uitgebreid featureset in handen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Razend snel
  • Camera is boven gemiddeld
  • Prachtig scherm
  • Veel features

Minpunten

• Prijs
  • Wordt snel warm
  • Onwennige beelverhouding

RubenDanielse 11-09-2022

Goed toestel met goede camera, wel prijzig

Wat allereerst opvalt is het langere 6,5 inch scherm, met een 21:9 verhouding. Dit komt perfect tot zijn recht bij het kijken van films. De kwaliteit van het scherm is prachtig: 4K HDR OLED met 120Hz verversingssnelheid! Daarnaast beschikt de Xperia ook over speakers aan zowel de boven- als de onderkant, waardoor je een daadwerkelijk stereogeluid ervaart. Daarnaast beschikt dit toestel ook over een 3,5mm audio aansluiting aan de bovenkant.

Het volgende wat opvalt zijn de 3 lenzen aan de achterkant, waarmee je in 4K HDR 120 fps kan filmen. Je beschikt over een 16mm (ultra)groothoeklens, een 24 mm lens en een echte (!) optische zoomlens 85 – 125 mm. De foto’s die dit toestel maakt zijn schitterend. Voor de echte fotoliefhebbers kan je in de camera-app nog van alles instellen om de camera nog meer naar wens in te stellen.

Het gebruik van de telefoon ervaar ik als erg prettig. De batterij gaat lang mee (normaal gebruik 2 dagen), en met de Snapdragon 8 Gen 1 processor lijkt het toestel alles met gemak aan te kunnen. Het laden en switchen van apps gaat razendsnel en zonder moeite.

Ik heb vanwege de hoge aanschafprijs getwijfeld om deze mobiel te kopen, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik zal dit product zeker aanraden!

Pluspunten

• Scherm
  • Optische zoomlens
  • Batterijduur
  • Kwaliteit
  • Camera's

Minpunten

• Kan warm worden
  • Prijzig
  • Geen Dual-sim!

Floris88 08-09-2022

Fijn formaat veel features maar wel duur

Mooie high-end telefoon met smal scherm. Mijn eerste indrukken zijn erg goed, alhoewel ik toch moet wennen aan het blauwe licht van de telefoon. Gelukkig is daarvoor wel het een en ander aan te passen. Behalve het wit met blauwe tint zijn de kleuren erg goed. Het formaat is top. Hij ligt heel makkelijk in de hand omdat hij niet zo breed is. De lengte zorgt er juist voor dat hij uitermate geschikt is om even een serie op te kijken tijdens het reizen. Ook heb ik even games getest en dit ziet er ook erg goed uit.

De masterpiece van dit toestel is natuurlijk de camera en daarbij de optische zoom mogelijkheid. De camera werkt erg goed en maakt in automatische stand prima en scherpe foto's. Om betere foto's te maken kan je zelf erg veel instellen, zeer geschikt voor mensen die de tijd nemen om een perfecte foto te schieten. Wel had ik meer kwaliteit verwacht voor deze prijs.
Batterijduur is goed en daarnaast is er volop geheugen.

Pluspunten

• Handig formaat
  • Scherp beeld
  • 120hz

Minpunten

• Duur
  • Geen accesoires
  • Foto kwaliteit kan beter

Captain_Beefheart 06-09-2022

fijne premium smartphone voor de audio en fotografie fan

De Xperia I IV straalt in alles ‘premium’ uit. De vingerafdruk sensor zit op een handige plek; op de powerknop aan de zijkant en reageert bijzonder snel en accuraat. Het toestel is smaller (en langer) dan veel andere telefoons en ligt daarom ook lekker in de hand. De kwaliteit van het scherm is uitmuntend. Verder is de Xperia super snel in het scrollen en wisselen van apps.
Ook fijn is de optie om de opslag uit te breiden met een SD kaart. Dat kan bij de meeste andere nieuwe toestellen niet meer.

Voor de camera heeft Sony drie eigen apps; Photo Pro, Video Pro en Cinema Pro. Twee verschillende apps om video mee op te nemen is een beetje verwarrend. Ook met de Photo Pro app kunnen video’s worden gemaakt in Basic mode. De Photo Pro app is erg uitgebreid waarbij de camera fanaticus aan z’n trekken komt. Gelukkig kent de app op de instap Basic en Auto mode; die zijn vooralsnog meer voor mij geschikt. De kwaliteit van de foto’s is prima te noemen en komen natuurgetrouw en niet ‘over processed’ over zoals veelal bij de concurrentie. Voor de video kun je met elk van de drie lenzen opnemen in 4k 120 FPS. Indrukwekkend!

Het viel me op dat ook bij korte foto en video sessies de Xperia erg warm wordt en hitte waarschuwingen geeft. Vervolgens wordt hij erg traag om af te kunnen koelen. De nieuwe generatie CPU wordt blijkbaar erg warm en het design voor warmteafvoer van de Xperia is hier blijkbaar niet voldoende op ingesteld. Het toestel wordt vooral warm als je het scherm hebt ingesteld verversingssnelheid van 120 hz. Helaas kun je dit standaard alleen ‘systemwide’ op 60 of 120 hz instellen.
TIP: Met de 3rd party app SmartHerz heb ik ingesteld dat de camera apps nu openen in 60 hz. Apps zoals Facebook openen wel in 120 hz en het scrollen is daardoor veel fijner. Het hitte probleem heb ik sindsdien niet meer ervaren.

Audio via de 3,5 mm jack klinkt prima; helder en transparant. De maximale output volume voor mijn hoog ohmige (250) studio hoofdtelefoon is maar net voldoende om muziek op een acceptabel volume te kunnen luisteren. Maar voor ‘normale’ bedrade consumenten headphones/oortjes is dit natuurlijk helemaal geen issue.

De batterijduur is prima. Ik kan er prima een dag mee doen. Het laden gaat maximaal met 30W. Minder snel dan andere (vooral Chinese) merken. Maar waarschijnlijk is het langzamer laden ook beter voor de levensduur van de batterij. In een uur van 15% naar 90% is voor mij geen issue. Tot nu toe ben ik erg tevreden!

Pluspunten

• 3,5 mm jack
  • uitbreidbaar met SD kaart
  • 5.2 variabele optische zoom

Minpunten

• snel heet bij nemen van foto's in 120 hz mode
  • prijs
  • geen lader/kabel meegeleverd

m************@h********* 01-09-2022

Mooie telefoon met geweldige camera!

Mooi, strak design! Vooral de camera is erg uitgebreid en je kunt er prachtige foto’s mee maken. Kost wel tijd om uit te zoeken hoe en wat. Nadeel is dat er weinig accessoires te verkrijgen zijn voor de telefoon, denk aan hoesjes. De telefoon is ook wel erg duur en ik vind het dan ook slecht dat er geen oplader bij zit. Verder scherp beeld en mooi geluid! Tevreden dus!

Pluspunten

• Veel mogelijkheden met camera

Minpunten

• Geen oplader
  • Weinig accessoires

d******@g******** 01-09-2022

fantastische camera en kraakhelder scherm

Het toestel ligt heerlijk in de hand doordat het wat smaller is maar wel een mooi groot scherm heeft. Hierdoor is hij gemakkelijk met 1 hand te bedienen. Ook is hij niet te zwaar en heeft een goed werkende vingerafdruk scanner op de powerknop aan de zijkant zitten. Dit maakt hem zeer comfortabel en gebruiksvriendelijk in de hand. Zodra je het toestel aanzet valt meteen het kraakheldere scherm op. Een genot voor de ogen en zeer scherp. Gelukkig houd Sony niet van teveel poes pas wat betreft onnodige apps die allemaal voor geinstalleerd worden. Een bescheiden aantal apps waaronder geavanceerde foto en video apps zijn een verademing. Nu was ik toch wel heel benieuwd naar de camera. Eerst maar eens op de automodus proberen. En daar wordt ik al enorm blij van! Wat een fantastische foto's! Optische zoom die goed werkt, supersnelle sluitertijd, autofocus die zijn werk doet. Dat beloofd wat. De komende tijd ga ik mij helemaal verdiepen in de pro modus van de camera. Er is zoveel te ontdekken en uit te proberen heb ik al gezien. Ook heb ik een aantal 4k filmpjes afgespeeld om te kijken hoe dit op de telefoon eruit zou zien. in 1 woord...fantastisch! Wat wel opvalt is dat het toestel na een aantal foto's schieten op hoge kwalitiet snel warm wordt. Hopelijk wordt dat in de toekomst via een update opgelost. De batterijduur is goed te noemen. Het laden gaat niet heel snel maar de lange accuduur maakt dat weer goed. Het geluid is fantastisch tijdens het weergeven van video's of muziek luisteren. Het is een mooi toestel met vele gadgets en een fantastische camera. Een waar genot voor de echte fotografie en contentmaker . Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is dat het toestel snel warm word bij intensief gebruik. Dit komt door de enorm krachtige chip die er in zit. Maar dit is weg te strepen tegen de krachtige prestaties die dit met zich mee brengt.
Lees minder

Pluspunten

• camera
  • helder scherm
  • krachtige chip

Minpunten

• word soms wat warm

Peter P. 27-06-2022

De flagship naam waard.

Erg mooie telefoon, snelle reactie tijd touch-screen.

Maakt realistische foto's, die je mogelijk zelf nog moet bewerken (als je dat wil), maar doet het niet voor je.

Iets kleiner als ik had verwacht, maar ligt heel goed in je hand en is perfect voor 1 hand bediening.

Grotere batterij erin zorgt voor langdurig gebruik.

Pluspunten

• Goed formaat voor 1 hand
  • Sony Bravio
  • Echte zoom in de camera
  • Gesture controle
  • Mooi 4k scherm

Minpunten

• 4k scherm gebruikt meer battery
  • Kan resolutie niet handmatig aanpassen